Något intressant håller på att hända i bloggosfären. Det handlar om att piratrörelsen tar sina första steg mot kommunikativ mognad.

Vad som varit den tändande gnistan är svårt att avgöra, men jag tror att Tyskungens oväntade utspel har med saken att göra. På sitt sedvanliga manér klev han på ordentligt med dunder och brak genom att attackera en av den sociala bubblans allra heligaste kor – friheten på nätet.

Tyskungen kommenterade hos mig för att få lite hjälp att dra i gång debatten och jag svalde betet. Men jag klampade inte bara in och började spela Allan. Det handlar helt enkelt om lagen om proportional response, en militär term som alla som har följt The West Wing känner igen:

När Tyskungen skriver ett pedagogiskt och satiriskt inlägg med uppenbara ambitioner om att provocera – då gäller det att ha en känsla för proportioner. Jag skrev något lagom vasst med glimten i ögat för att visa att jag inte håller med och för att göra hans läsare uppmärksamma på att det finns luckor i hans argumentation.

Genant nog var inte alla lika följsamma. Den piratdebatt som följde kan i bästa fall beskrivas som hätsk. Och piraterna var helt oproportionerliga – helt uppåt väggarna oproportionerliga. Vilket är märkligt, för det är väl alldeles självklart att alla inte kan vara med på tåget på en gång?

Alla som arbetat med förändringskommunikation vet att det finns en inneboende tröghet i det som vi refererar till som “verkligheten”. Sådana här saker tar tid, goddammit! Att bli arga på dem som inte ännu förstår är i det närmaste korkat. Och om det nu är så bråttom, då är det vår förbannade skyldighet att vara extra pedagogiska.

I kölvattnet av detta har fler röster höjts mot piratrörelsens omogna kommunikation och emfatiska argumenterande. Ordet proselyt har förekommit. Läs mymlans postning Om du inte är för oss är du emot oss, en diskussion som accelererat i kölvattnet efter en krönika av Anders Ekström i Journalisten.

Faktum är att jag som piratpartist länge grubblat över frågan om hur jag ska kunna bidra med sådant som jag kan. Jag har flera gånger och från olika håll fått höra saker som “du borde medieträna dem”, “jag håller med er, men du borde kunna fixa till så att man förstår vad de säger”.

En kompis, en högt uppsatt sådan, ringde mig faktiskt direkt efter en tv-intervju där Christian Engström blivit överkörd av en förberedd Stefan Sauk och sa: “Jerry, du måste ta och styra upp det där alltså!”.

Jag möter många välutbildade icke-tekniker där ute som förstår att det nuvarande systemet för immateriellt ägande lever på utmätt tid. Men de vill inte associera sig med dessa frågor förrän det blir mer pk att vara just pp. Jämför bara med det talrika FRA-motståndet, ett motstånd som ju faktiskt är helt pk.

Därför blir jag glad när jag läser Klara:

“Det var i en intern chat med andra Pirater som jag plötsligt hörde mig säga att det ligger något i det [mymlan] säger. Och det var då jag förstod att det inte handlar om vår politik. Det handlar om vår “grabbighet”, om vårt hårda språk och om något som jag nästan uppfattar som ett förakt för svaghet. Det går igen i vår retorik och det går igen i vår interna debatt. Och när mymlans inlägg idag skapade en vild intern debatt föreslogs det att vi i stället skulle föra den öppet på våra bloggar. So here I am.”

Just så. Den piratpartistiska diskursen har evolverat på nätet till den form den har i dag. Låt oss fortsätta på den inslagna vägen!

Därför tar rörelsen på detta sätt några första steg mot kommunikativ mognad. Tonen ska fortfarande vara skarp, i synnerhet när vi mobiliserar oss mot skrämmande initiativ som Ipred, FRA-lagen och datalagringsdirektivet. Vi ska fortfarande brinna, jävlar vad vi ska brinna, men vi ska göra det utan att ta till Hitler-liknelser så fort vi blir emotsagda!

Faktum är, och nu är det PR-konsulten Jerry som talar, att bli emotsagd är allra minst en möjlighet att få föra ut sitt budskap i ytterligare en nyhetscykel.

Hittills har rörelsen fastnat i diskussioner om vad, vilka, vem, hur, vart och när. Men nu börjar det bli dags för oss att förklara varför. Varför är den här diskussionen så viktig? Varför förtjänar den ett eget parti? Varför är den så betydelsefull för alla planetens sociala och ekonomiska system?

Och vilken roll tänker Doktor Spinn spela i allt detta? Låt oss säga att det blir ett nyårslöfte av det hela åtminstone.

Uppdaterat: Krönika i Internetworld av Fredrik “Bison” Wass.

Andra bloggare om , , , , , , , , , , , , , , , , , , .

Similar posts:

This website uses IntenseDebate comments, but they are not currently loaded because either your browser doesn't support JavaScript, or they didn't load fast enough.

PR-nyheterna

{ 3 trackbacks }

opassande » Blog Archive » ACTA er för RIAA
2008-12-19 at 17:58
Piratpartiet inför ett vägval at Deepedition
2008-12-20 at 01:21
TPB-dump | Doktor Spinn
2009-04-18 at 14:11

{ 9 comments… read them below or add one }

klara 2008-12-19 at 18:06

Som ansvarig för mediagruppen hoppar det och spritter i mig av glädje över detta löfte från dig. Precis vad vi behöver! Mejl kommer :)

Reply

Tyskungen 2008-12-19 at 20:33

Om jag får frågan så ska jag noga överväga den också.
Som gammal ultraliberal så tilltalar en del av PP:s idéer mig. Och en del betydligt mindre.
Det enda jag har svårt att identifiera mig med är att det är ett enfrågeparti.

/Klaus

Reply

Henrik Hoffström 2008-12-20 at 03:34

En kommentar från mig som är ett fullständigt blåbär på det här området.

Jag upplever att Piratpartiet inget hellre vill än att lyfta diskussion till varför men att det är svårt att komma dit när meningsmotståndarna bara gapar stöld, stöld, stöld, gratis, gratis, omoraliskt, jag ska stjäla din TV, hela tiden.
oavsett av vad man säger.

Kanske en taktik från deras sida för att slipa prata om just varför.

Hur kommer man som pirat loss från detta ?

Reply

Doktor Spinn 2008-12-20 at 14:24

Hej hallå! Nu börjar jag vakna. Jag har för inte så länge sedan vaknat bakfull på ett hotellrum i Sundsvall och därefter försökt välta en fastfryst båt – don’t ask.

Ser att det hänt en hel del i debatten, så jag sitter och läser i kapp. Kul och viktigt tycker jag att jag och Klara blev hörd i allt detta tycker jag.

Reply

Doktor Spinn 2008-12-20 at 14:32

@Klara: Coolt!

@Tyskungen: Att förhålla sig till sakfrågorna är svårt nog – den digtitala utvecklingen har ställt många saker på ända. Detta tvingar oss till nya ställningstaganden och det är en process som tar tid. Att därutöver förhålla sig till pp som parti är därmed ännu svårare. Dels eftersom sakgrunden ännu inte tagit form, om det finns en “ideologi” så är den fortfarande svår att greppa och någon partilinje kring barnomsorg – för att ta ett exempel – finns ju inte direkt.

Jag vet att du inte gör det, men jag säger det ändå: Avfärda inte rörelsen som idéströmning! När böckerna stängs på den här grejen tror jag den kommer att ha visat sig mycket viktig – både ur ett idéhistoriskt och realpolitiskt perspektiv. Sedan får vi leva med en del barnsjukdomar är jag rädd – men jag hoppas att partiet kan komma tillrätta med sin tonalitet fortare än någon annan politisk organisation. You just watch us.

Reply

Doktor Spinn 2008-12-20 at 14:34

@Henrik: Din kommentar är klockren, den sätter fingret på SÅ mycket. Men min laptop skriker Low battery så jag återkommer!

Reply

Urban Sundström 2008-12-22 at 13:59

Hej !

Nu hat jag Puahat denna !

http://www.pusha.se/piratrorelsen-och-proportionaliteten

Hälsn. Urban

Reply

Doktor Spinn 2008-12-22 at 15:07

Tackar!

Reply

Henrik Hoffström 2008-12-25 at 00:59

Tack, ser fram emot återkomsten. Det här är ett område där jag har massor att lära.

Reply

Kommentera gärna!

Previous post:

Next post: